الحلقة الحادية عشر
------------------------
أحمد : فى أيه يا منى خضتينى يا بنتى
منى : كنتووو فين وأنتى بتضحكى ليه
هنا : أسفةة أحنا كنا بنتغدى بس والله بره
منى : ومتصلتووش ليه أنا خفت الا يكون حصل حاجة
أحمد : يعنى هو ده كلام موقفانا على الباب كده حسبى
منى : ماشى ماشى حسابكوا معايا بعدين
راح أحمد باس أيد هبة وقعد جمبهاا
أحمد : معلش يا ست الكل على التأخير
هبة : أنا كنت مش قلقانة أصلا البت دى الى وجعت دمااغى
هنا : أنا بقى همووت من التعب هرووح ارتااح عايزين حاجة
هبة : أه طبعاا تعالى كده
ولما قربت منها هنا باستها وقالتلها
هبة : ألف مبرووك يا حبيبتى
هنا : الله يبارك فيكى يا ماماا
منى : يلا يا هنا أنا هاجى معااكى عايزة أكلمك فى حاجة
أحمد بسرعة : لاااا قصدى يعنى عايزك فى حاجة يا منى أطلعى أنتى يا هنا وبعدين منى هتحصلك
هنا : أووكى يلا تصبحوا على خير
وبعد لما أتأكد أحمد أن هنا خلاص قفلت باب الأوضة راح قعد معاهم تانى
أحمد : شوفوا أنا مش عايزة هنا تعرف حاجة خالص عن مشكلتنا مع شركة يوسف
منى : أزااى يعنى يوسف ده متخلـــف أنا مأمنلهااش أنها تشتغل هنااكـ
أحمد : أسمعى كلامـى كل واحد حر وكمان يوسف مش هيقدر يعمل حاجة فى هنا واحدة وبتشتغل فى الشركة وبس
هبة : أنت معاك حق يا أحمد بس هى لو عرفت لوحدهاا ؟
أحمد : عاادى دى مشكلتنا أحنا مش مشكلتهاا .. هيه أتفقنا خلاص ولا لسه !!
هبة / منى : أتفقنـــااا
فى الصبــاح :
أحمد : فتحيــةة هو محدش صحى ولا أيه
فتحية : هبة هانمـ صحت تقريبا من ساعتين وهى قاعدة دلوقتى فى الحديقة
أحمد : فطرت ولا لسه
فتحية : لا لسه هى طلبت قهوة
أحمد : طب أعمللنا أول الفطار وبعدين نبقى نشرب القهوة
فتحية : حاضر بعد أزنك
أحمد : أتفضلى
ولما خلص كلامـ مع فتحية راح علطوول لوالدته يعد معاها
أحمد : صاحى ليه يا قمر من الصبح كده
هبة : مجاليش نوومـ قولت أقومـ تعالى قعد جمبى هنا
أحمد : ليه مجالكيش نومـ تعباانةة !!
هبة : لا أنا كوويسة اووى بس قلقانة عليك يا أحمد
أحمد : لييه بس كده أنا تمام أهو وزى الفل
هبة : نفسى أشووفك مستقر بقى ومن غيــر ما تكلمـ أنا عارفة أن كلامى مش هيفرق معاك بس أنا نفسى أشوفك قاعد جمب مراتك فرحان وأشيل عيالك فى أيدى وعايش حياتك زى باقى الناس وأنا بردو عارفة أنك كنت فى أيام صعبة بس ده ميمنعش أنك تكمل حياتك بقى
أحمد : هحــاول يا ماما بس أنت متقلقيش
هبة : سمعت الكلمةة دى ميت مرة ومفيش حاجة حصلت بس ماشى هصبر وهشووف هتعمل أيه
أحمد وهو بيغير الموضوع : أاه صح قومى يلا أناا قولت لفتحية تعملناا أحسن فطاار لينااا
هبة : طيب تعالى سعدنى أقوومـ جبت أجلى
أحمد : بعد الشر عليكى هيلاا هوووب
هبة : أيه يلا الى يسمعك يقول أنك بتشد فى ونش
أحمد : ههههههههههههههههههههه
منى : يا صباااح الخير
أحمد : صباح النوور يعنى فى يوم الأجازة تصحى بدرى وفى الشغل ألاقيكى مش عايزة تقومى أصلا
منى : ملكش دعووة يا غلس
هبة : أمال فين هنـاا
منى : بتكلم صحبتهاا وجاية
أحمد : بقولكوا أيه أيه رأيكوا نخرج أنهاارده مع بعض ؟؟
منى وبسرعة : لاااااااااااء يعنى لاا مش مهم أنهارده فى أي يووم تانى أشطة
أحمد بأستغرااب : طب ليه وراكى مشواار ولا تعبانة
منى : مممممممـ فى حد عزمنى على الغداا
هبة : ههههههههههههههـ ومين الى أتعمى وعزمك
أحمد : أستنى يا ماما عزمك أزاى ومين ده أصلا !!
منى بأرتباك : أنا كنت هقولك أمبارح بس أنت بقى جيت متأخر وتعبان وهنا كمان ودخلت تنام
أحمد قطعها : خلينا فى المهم مين ده !!
منى : هو أسمه محمد
أحمد : محمد محمد مييين أوعى تقولى الى معانا فى الشركةة
منى وهى خلاص مستنيه عاصفة زعيق من أخوها : أاه بس أنا قولتله والله لما أســ
أحمد : يا ستى خوفتينى أخرجى بس فى كافيه الشركةة وتعالى
منى : بجددددد ربناا يخليك
ورااحت بسته وتجرى على أوضتهاا
أحمد : البت أتهبلت المهم اناا هخرج يا ماما علشان أتسووق شوية عمرو أتصل عليه وقال أن فى موديلات حلوة
هبة : ماشى يا حبيبى وأنا هطلع للبنات قعد معاهم
أحمد : تمام يلا مع السلامة
هبة : مع ألف سلامة
أحمد : أهلا وسهلااا
عمروو : نورت يا أحمد من زمان مشفتكش أوعى تقولى أنك بتجيب هدومك من حد تانى
أحمد : هههههههههـ لاا طبعا أنتوا الأصل بردوو بس كنت مشغوول شوية فى الأيام الى فااتت
عمرو : وجيت فى الوقت المناسب أتفضل أوريك أستـايلات جديدة لسه عملنهاا من حالآ
أحمد : أووكى
هبة : أيه ده يا هنـااا !!
هنا بخضة : فى أيه يا ماماا
هبة : فى حاجة !! فى حاجاااااات أنتى هدوومك ليه كلهاا ألوان قااتمة كده أسود وأزرق وكحلى أيه ده عيشى سنك يا بنتى مينفعش كده
هنا : بس أناا بحب الألوان دى
هبة : أكرهيهااا هتنزلى معاايا نجبلك هدووم أنا ومنى يلا ألبسووا
منى : أيه ياا ماماا صح أنا عندى ميعااد نسيتى ولا أيه
هنا : خلاص يا ماما نخليها فى يوم تانى
هبة : مااااشى ومن بكرة ترمى الهدوومـ دى ومفيش نقاااش بت زى العسل زيك تلبس هدومـ زى دى لييييه
هنا : أناا أسفة خلااص هرميهم من دلوقتى لو عايزة
هبة : طيب يلا تعالوا نعد شوويةة تحت
منى بأرتبااك : طب أسبقيناا أنتى يا ماما وهنجيلك ^^
هبة : طيب ماشى بس متتأخرووش
منى : حاااضرر
وبعد لما مشت هبةة
منى : قوليلى بقى ألبس أيه أناا مرتبكةة وخاايفة
هناا : هههههههههههههههههه وربناا أنتى مسخرةة تعالى ورينى هدوومكـ وأنا أخليكى سندريلا العصر وأخلى كل الشباب يقفوا برجل وااحدة
منى : ههههههههههههـ يا واد ياا واد
هنا : هههههههههههههه
وفضلوا أكتر من ساعتين فى الأوضة مخرجوووش
هنا : وأخييرا خلصنا أفتحى عيوونكـ
منى : يالاااااااهوى هى مين دى !!
هنا : فقدتى الزااكرة ياا بت أنتى اهوو بس بعد ما لبستى حلوو
منى : أمشى يااا حمــااارة
هنا : كـده أنا غلطاانة أصلاا المفرووض تشكرينى
منى : هاااتى حضــن حبيبةة قلبى وربووونااا
هناا : يلاا علشان محمد قاعد مع أمك بقااالوا كتيير زمانوا خلل
منى : أحســــن خليه يستنى كماان .. هااتيلى بقى الكوتشى الى هناك
هنا : أنتى هتمووتينى بسكته قلبية كوتشى أزااى على فستـآآآن تيجى ازااى دى !!!
منى : خلااص يعنى ألبس أيه يعنى
هنا : الشووز ده حلوو أووى ولايق كماان
منى : نعمـ أنتى عايزاانى أقع ويبقى منظرى زباالةة
هنا : هتتعودى يلا ألبسى بسرعةة
أحمد : أكييد خلصوا دلوقتى أنا أتأخرت أووى
عمرو : طيب تعالى نطلع نشووف وكمان بالمرة عايز أوريك دريس أنا الى عامله بأيدى هيعجبك أووى
أحمد : أهاا أووكى
وبعد شووويةة
عمرو : وأخـــيراا شووف ده بقى وقولى رأيك ومتأكد أنه هيعجبك وكمان هيعجب الأنسه منى رقيق ولونه حلو وهادى
أحمد كان مش سامعه أصلا لما شاف الفستان تخيل هنا فيه مش أى بنت تانية تخيلهاا برقتهاا وجمالها بالفستان ده هتبقى ملاك ماشى على الأرض
عمرو : أيه مش عاجبك يا أحمد ولا أيه !!
أحمد : هاا لا طبعاا عجبنى حطه مع الحاجات بس ضيقه شووية من عند الوسط
عمرو : هى الأنسه منى خست ولا أيه مكنتش أعرف بعتزر
أحمد بتريقة : أاااه طبعاا بقت مش بتاكل زى زمان ساايبه كل الأكل الى فى البيت
عمرو : متشغلش دمااغك كل حاجة هتبقى تمام
هبة : الى بسمعه عنك أنك شغووف فى عملك أووى
محمد : أاه بابا هو الى علمنى كده لو مأتقنتش شغلك هتبقى ولا حاجة فى المجتمع وأنا من ساعتهاا مش بفكر غير فى الشغل وبس
هبة : ربنا يوفقك
محمد : تسلمـــى
هبة : وأخيـــرا منى نزلت كل ده
محمد بيلتفت علشان يشووف منى
محمد : أحم هى دى بنت حضرتك !!
هبة : أماال بنت الجيراان
محمد : هاااا
هبة بصتله وراحت لبنتها
هبة : أيه ياا بت الشياااكةة دى !!
منى : ماما أنا مش قاادرة أقف على رجلى أسكتى خاالص
هنا : تعالى يا مامااا
منى : أزيك يا محمد سوورى على التأخير
محمد : أيه الجمــال ده قمرر
منى ووشها قلب ألوان الطيف : شكرااا
هنا : طب يلا علشان متتأخرووش
محمد : ااه صح الميعااد مع السلامة يا هبة باى يا هنا
هنا وهبة : مع السلاااامةة
عمرو : روح حطهم فى العربية
أحمد : كان وقت ممتع أشوووفك بعدين ياا مااان ^_^
عمرو : أن شااء الله باااى
أحمد : بااااااى
فؤاد : أتفضل دى القائمة بتاعة الناس الى هتشتغل منهم ناس هتشتغل من بكرة ومنهم بعد يومين وأسبوع
يوسف : تمــامـ أووى كده وعملت أيه فى حكاية الحفلةة
فؤااد : بعد بكرةة فى النادى تبع الشركةة جهزت كل حاجة
يوسف : حلوو أووى أنا هرووح بقى عايز حاجةة
فؤاد : لا شكراا أشووفك بكرة ^_^
أحمد : أزيك ياا فتحية
فتحية : الحمد لله هات أشيل عنك
أحمد : أتفضلى بس سيبى الشنطةة ده بس هى فين ماما ومنى وهنا ؟
فتحية : الأنسة منى مشت بقالهاا ساعة وهبة هانمـ دخلت تنامـ بعد لما أخدت الدواا والأنسه هنا بتقرأ بره فى الحديقة
أحمد : متشكرين جبيبلى بقى فنجان قهووة
فتحية : حاضر
أحمد : ولا أقوولك خليهم أتنين وهاتيهم على الحديقةة
فتحية : من عيووونى
وبعد شوويةة أحمد خرج للحديقة قعد يتأمل هنا وهى بتقرأ وعن ملامحها الطفووليةة ويقول لنفسه فيهاا شبه أوى من غادة فى الشكل والطبااع هادية ورقيقة وطفولية زيهاا
وهو فى فترة سرحانه هنا حست أن فى ظل قدامها بصت وراها لقت أحمد
هنا : وااقف كده ليه خضتنى :O
أحمد : أناا أسف شوفتك مندمجة أووى فمحاولتش أضايقك
هنا : الرواية دى قرأتها كتير أووى تقريباا 20 مرةة ^_^
أحمد : ياااه أسمها أيه دى يمكن أعرفهاا
هنا : أكيييد عرفها روميو وجولييت
أحمد : سمعت قصتهمـ بس مقرأتش خالص ولا شوفت فيلمـ
هنا : خد أقرأهاا هتعجبك ^_^
أحمد : مممممـ أناا هخدها بس بالمقابل أنتى لازمـ تخدى منى حاجة بردو
هنا : أخد أيه ؟؟ o.O
أحمد : أفتحى الشنطةة دى ^_^
هنا : وااااااااااااااو جميل أووى ورقيق
أحمد : أنا لما شووفته أفتكرتك أنتى وعرفت أنه هيعجبك
هنا متجااهلة نص كلامه : وعرفت أنه هيعجبنى أزااى أناا مش بيعجبنى العجب
أحمد : أحسااااااااااااااس
هنا : هههههههههههههههههههـ بس جميل أووى
أحمد : الحمدلله هتقبليها بقى منى ولا لا !!
هنا : ومقبلهاش ليــه أحنا لو كنا متخاصمين وجبتهاالى كنت هقبلهاا بردو
فتحية : أتفضلوا القهووة
أحمد : شكرااا
فتحية : بالهنا والشفاا
أحمد : أتفضـــلى
هنا : هاا أاه شكرا
وفضلوا يشربوا القهووة ويكلمــوا عن حاجااات كتييير
محمد : الى يشووفك هنا ميشفكيييش فى المكتب ما تكلى يا بنتى
منى : ما أناا بااكل أهوو
محمد : أيه رأيك بعد لما نااكل نروح على اليخت شووية ^_^
منى : لا مينفعش أحمد قالى أن أحنا ناكل بس فى الكافيه تبع الشركةة
محمد : مهو اليخت بردو تبع الشركةة وهو قدامناا اهو
منى : أااه أذا كان كده فيلاا علشان أنا زهقت من القعده هنا الصراااحةة
محمد : ههههههههههـ هرووح أدفع وأجى
وبعد شووويةة
منى : أااه أنا مش قاادرة أمشى
محمد : ليييه ماالك ؟؟
منى : مهوو كلوا بسببك لبست الكعب غصب عنى وأنا مش بحبه أصلاا
محمد : طيب ما تقلعيه وتمشى من غيره ^_^
منى : مينفعش النااس هتشووفنا
محمد : أووعى يهمك كلام النااس وأكبر دليل على كده أنى أنا كمان هقلع الكوتشى
منى : ده أنت مجنوون رسمى :O
وفضلوا مااشيين على الرمل حاافيين وبعدين رجعوا بيت منى
محمد : أنهارده كان يومـ جمــيل أووى شكراا
منى : العفــو يلا أشووفك بكرة بقى ^_^
محمد : منى بقولك أيه أناا
منى " وأخيرا " : أنت أيه ؟؟ o.O
بقلم ندى مجدي