حاجات تهمك حاجات تهمك
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم .. استغفر الله العظيم واتوب اليه .. لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين .. بسم الله ما شاء الله ولا حول ولا قوة الا بالله

آخر الأخبار

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم .. استغفر الله العظيم واتوب اليه .. لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين .. بسم الله ما شاء الله ولا حول ولا قوة الا بالله
جاري التحميل ...

الحلقة السابعة عشر من قصة وما أجمل الحب ♥




الحلقةة السابعة عشر
---------------------------------

فى الصباح الباكر :

هنا أخدت أجاازة وراحت مع منى الكوافير وأحمد ومحمد راحوا مع بعض الكوافير
وهبة فى البيت مع عيلتها 

أحمد : يلاا يابنى كده هنتأخر على البنات
محمد : طب ألبس فيونكة ولا كارفت !!
أحمد : ياابنى أنا قولتلك ألبس كارفت أناا همشى وأسيبك لو فضلت كده والله
محمد : خلاص خلااص لبستها أهو بس أنا مش مقتنع أيه رأيك أجرب الفيونكةة
أحمد : لا لا لآ أنت كده زودتهاا والله أنا همشى
محمد : خلصت خلااص يلاا أمشى قدامى مأخرنا علطوول
أحمد : لا والله أنت عارف أنا شكلى هغير رأيي
محمد : أسف ياا عم هات بوسة 

هنا : ياا خرااشى على العسل أيه القمر ده 
منى : ربنا يخليكى ياا هنونتى أنتى أعسل 
هنا : هههههههه ربنا يخليكى ياا حبيبتى
منى : بس أنتى محطتيش مكياج ليه أندهلك على البنت ؟!
هنا : لا لا أنا هحطه لنفسى هما بيحطوا أوفر أووى أنا مش هكتر يعنى
منى : براااحتكـ أنا هروح أتصل على محمد
هنا : أووكى
منى : أستنى أستنى صح أنتى قولتى أنك هتلبسى الفستان الأحمر لبستى ليه الفستان ده ?!!
هنا : هااا لاا أصل الشوز الأحمر ملقتهووش فعلشان كده لبست ده
منى : يا سلاامـ يعنى ميننفعش تلبسى شوز أسوود
هنا : خلااص يا منى روحى أتصلى على محمد
منى : ههههههههههههههه ماشى ماشى 

وبعد نص ساعة
أحمد : أخيرا وصلناا 
محمد : ااه يلا أنزل بقى
أحمد : طيب بس أنت أنزل قبلى هو أنا الى هجيب عروستك أستغفر الله
محمد : أااه صح بس أنا متوتر
أحمد بعصبيةة : صبرنى ياااااااارب ياابنى رووح جبها متخلنيش أكسرك يوم خطوبتك
محمد : طيب أهدى هنزل أهو
أحمد : طب ما تنـزل فى حد ماسككـ دلوقتى

وبعد لما نزل وشاف منى

محمد : يا هنا هى فين منى هتلقيها مستخبية جوه
هنا : ههههههههههههههـ قداامك أهى
محمد : أيه يابت الحلاوة دى عسل
منى : مش أخد بالكـ من حاجةة لبست لونك المفضل 
محمد : طبعا أخدت بالى الفستان أكل منك حته 
هنا : أحم أحم قولوا الكلام ده بره أحنا هنتأخر كده 

وبعد لما طلعوا وركبوا العربيةة

أحمد : هتركبى فين يا هنا ??
هنا : مع عمو رأفت 
أحمد : طب أستنى أنا عربيتى جت تعالى أركبى معايا وكمان علشان مبقاش عزول معاهم 
هنا : ههههههههههههههه تمآآآمـ

ولما ركبوا العربيةة
أحمد : أنا قولتلك خففى الميك أب مقولتلكيش متحطيش خالص 
هنا : لا أناا حااطةة بس هو مش حلو !! 
أحمد : لا طبعاا أنت زى القمرر 
هنا بكسووف : شكراا
أحمد : أنا مقولتش كده علشان تكسفى أنا بقول الحقيقةة والله 
هنا غيرت الموضوع علطوول : أنا فرحاانةة أوى لمنى
أحمد : هههههههههههههـ وأناا كمان

وراحوا القاعة وأبتدت الخطوبة والكل كانوا فرحانين لمحمد ومنى وأحمد كان عايز يولع فى كل واحد يبص على هنا بس مش بأيده حاجة فبيعد ساكت بس علامات الغضب أكيد ظاهرة فى وشه

وبعد لما خلصت الخطوبة قرروا أنهم يتعشوا بره
أحمد : يلا يا ماما بقى تعالى معانا
هبة : لا يا حبيبى روحوا أنتوا أنبسطوا أنا هروح مع أختى وفتحية ننـام أحنا تعبانين
أحمد : طيب يا ستى ألف سلامة عليكوا ولما توصلوا أتصلوا عليه علشان أطمن أتفقناا 
هبة : ماشى

أحمد سابهم وركب العربية
هنا : هه قالوا أيه ؟!
أحمد : عايزين يروحوا للأسف 
هنا : هما الصراحةة تعبوا أوى النهارده ربنا يكون فى عونهمـ 
أحمد : أااه والله تعالى أحنا بقى نروح علشان أتأخرنا عليهم أووى
هنا : أهاا تمـــاامـ 
أحمد : بس أنا مستغرب رجلك مش تعباكى من الكعب لما كنا مع بعض على البحر كنتى مش قادره تمشى بيه 
هنا : أناا همووووت رجلى وجعاانى أووى بس أعمل أيه لما أروح هناك هبقى أقلعه 
أحمد : هههههههههههههههههههههـ شكلك هتفضحينا ربنا يستـــر
هنا : لا مهو مفيش حد هيشوفوا الفستان هيخبى 
أحمد : ههههههههههههههه ماشى يا ستى لما نشووف

ولما وصلوا المطعمـ

محمد : أييييه أتأخرتوا كده ليه !!
أحمد : معلش يا معلمـ 
محمد : أنت بتعمل أيه !!
أحمد : بعد مش عايزنى قعد يعنى ولا أيه
محمد : أنتى تعد براحتك بس مش هنا روح فى أى طرابيزة وخد معاكـ هناا دى خطوبتنا ياا جدعااااااااان
أحمد : هاهاهاا الى يشوفك دلوقتى ميشوفكش وأنت مكسووف تنزل تجبها من الكوافير يا شيخ أتنيل تعالى يا هنا 
منى : طب أنتوا هتكلوا فين ؟!!
أحمد : هناكل فى الطابق التانى لو عايزنا أبقوا رنوا علينا 
محمد : لاا متلقلش مش عايزنكوا فى حاجة يلا باااااااى
هنا : ههههههههههه يلا يلاا
محمد : أخيييرا مشوا كنا بنقوول أيه بقى يا عسل
منى : أنى أناا همووت من الجووع جيب الأكل يلااااااااا
محمد : حاضر حاضر 

أحمد : عجبك كده أهم طردوونا :/
هنا : حقهم الصراحةة أنا لو أتخطبت وفى حد جه قعد نفس قعدتنا دى هقومـ أضربه 3:)
أحمد : ههههههههههههههههههههههـ لما نشوووف مش هتقدرى أصلا
هنا : هــع هنشووف :/
أحمد : طيب يلا أقلعى الشووز
هنا : هههههههههههههه أنت لسه فااكر أنا قلعته من ساعةة ما قعدت :3
أحمد : هههههههههههههههههههههههه بجد طب أستنى أشووف باين ولا لا
هنا : أنت بتعمل أيه النااس هتلاحظ كده :/
أحمد : مش باين مش باين :D
هنا : طب أطلب الأكل أناا جعااااااااانةة
أحمد بخبث : مهو أكييد بعد الشغل الجامد الى عملتيه فى الخطوبة هتجووعى عايزة تاكلى ايه 3:)
هنا وهى متجاهلة تالت تربع كلامه : أختارلى أنت بيعجبنى ذووقكـ ^_^
أحمد : مممممممممـ ماشى يا ستى لو سمحت

هبة : أاه مش قادرة بقولك ايه يا فتحية جيبيلى الدوا بتاع الضغط كده وتعليلى
فتحية : ما أنا جبته أهو معاياا بسم الله
هبة : شكرا يا فتحية تعبتك معايا أدخلى بقى نامى وأرتاحى
فتحية : ده يبقى عيب ف حقى أنا هنامـ هنا على الأرض علشان لو عايزة حاجة أنت شكلك تعبااان :/
هبة : مينفعش روحى نامى فى أوضتك وعلى سريرك
فتحية : لا أنا بحب أصلا النومة على الأرض :)
وفرشت المرتبة ونامت عليهاا

هنا : أاااااه مش قااادره أكلت كتيير أووى
أحمد : هههههههههههههههههههههههههههههههههه أكلتى أيه الرز لسه بحااله أنت هتضحكى عليه :D
هنا : لا والله طب ما أنت سايب الرز بحاله أهوو :/
أحمد : أصل الى يسمعك من قبل ما الأكل ييجى يقول أنك مأكلتيش بقالك سنةة :3
هنا : هههههههههههههههههههههههههه بس الأكل جبـــآآآر :D
أحمد : أه أصلا المطعم ده معروووف لو عايزانى أقولك تاريخه أنا معنديش مانع ^_^
هنا : ههههههههههههههـ هو كل حد يجيبنى هنا يقولى أقولك تاريخه المفروص يتحط فى متحف :D
أحمد بأستغراب : أيه ده هو أنتى جيتى قبل كده مع حد هنــآآ ؟؟
هنا : أاه من اسبووع كده جيت مع يوسف هنا وقالى بردو تاريخه وأكلنا تقريبا نفس الأكله :D
أحمد : قولتيلى :/
هنا : وفى اليووم ده كسرت طبق ودبستها فى يوسف وكمــ
أحمد قطعها : خلااااااااص -_-
هنا بأستغراب : متخفش مش هكسر أطبااق تانى :/
أحمد : لو خلصتى أكلك يلا نمشى أنا تعبان
هنا بقلق : ماالك سلاامتك :/
أحمد : خلصتى ولا لا ؟؟
هنا : أاه خلاص
أحمد : طيب أنا هروح ادفع الفاتورة وأنتى أسبقينى على العربيةة
هنا : حااضر :/
ولما راح أحمد يدفع قعدت تكلمـ نفسها وتقول هو بيتحـــول :/

هنا : أحنا مش هنستنى منى ومحمد
أحمد : .......................
هنا : أحمد أنت معاياااا ؟!!
أحمد : كنتى بتقولى حاجة :/
هنا : لا أبدآآ يلا نركب
ولما ركبوا العربية
هنا : أنت مضاايق من حاجة ؟
أحمد : لااا -_-
هنا : متأكد يعنى ممكن تحكيلى أسـ
أحمد بعصبية : قووووولت مفيش :/
هنا : طيب خلاص

منى : أستنى أتصل على أحمد أعرف هو فين

محمد شد منها التليفون : مفيش أتصااالات لما أوصلك لبيتك أبقى أتصلى
منى : طيب ياا سيدى :D
محمد : وفيه حاجة كمان ضايقتنى أووى منك :/
منى : أنا عملت حاجة وحشة :O
محمد : بالنسباالى أه يعنى مكانش المفرووض ترقصى كتير كده فى الخطوبة هتسميها بقى الى أنا بشد عليكى من أولهاا براحتك بس أناا أضايقت -_-
منى : ههههههههههههههههههههههههههههههه كده بس حااضر مش هرقص كتير كده تانى وللعلمـ أناا مش مضاايقة خالص بالعكس ^_^
محمد : ربناا يخليكى ياا مطيعةة أنتى :*

فى عربية أحمد
هنا : وقف العربية يا أحمد بسرررررررعةة
أحمد بخضة : فى ايه
هنا : وقف بــــس :/
أحمد : أهو وقفتها بس أنتى راايحة فين .. هناااااا ياا هنا
هنا : تعالى بسرعةة ^_^
أحمد : طب برااحةة علشان العربيات
وجرى وراها ومسك أيديهاا
أحمد : مش هسيبك تانى زى المرة الى فااتت
هنا : طيب خلاص أحنا عدينا الطريق سيب أيدى بقى :D
أحمد بكسوف : أاااه صح
أحمد : بس نزلتى مرة واحدة زى الهبلةة كده ليه :/
هنا : علشان عايزة أقف هنا الهواا حلوو أووى صح ^_^
أحمد : أااه حلوو يلا بقى نركب تانى
هنا وقفت قدامه : لاا مش هنركب لما تحكيلى ماالك :/
أحمد : مماليش أنا زى الفل أهوو يلا بقى -_-
هنا : لاا هتقولى الا والله قعد فى نص الشارع أنا هبلةة وأعملها :3
أحمد : يعنى لو قولت هتسمعى كلامى !!
هنا : أاه قوول يلاا
أحمد : أول حاجة مش عاجبنى شغلك مع يوسف ده وخروجكـ معاه علشان الى أنا اعرفه أن يوسف بتاع بنات يعنى مش محترمـ ولما تجيبى سيرته بضاايق أووى :/
هنا : يعنى هو ده الى مضاايقك خلاص من هنا ورايح مش هجيب سيرته
أحمد : ياا سلامـ وأنتى كده حليتى حاجةة يعنى بقولك بضاايق وبتخنق لما تخرجى معااه :/
هنا : طب انت بتضاايق ليييه ؟؟
أحمد سكت ومرة واحدة وبعصبيةة : مش بحب أشووووفكـ معاه فى حته ببقى عايزة أضربكوا أنتوا الأتنين -_-
هنا : بس أحنا مش بنعمل حاجة غلط ده مديرى فى العمل ولازمـ أحترمه
أحمد : ولييييييه أصلا تشتغلى عند واحد زى ده :/
هنا : أحمد أنت عاارف أن أنا كنت هشتغل عنده من قبل ما أبدأ شغل ومقوولتش حاجةة ليه بقى دلوقتى بتقول أنه مش محترمـ !!
أحمد بص وسكت :/
هنا : لو دى حاجة مضايقاكـ فأنت لازم توثق فيه شوويةة مش كده ولو هو مش محترمـ فأنا محترمة ولو حاول يعمل معايا موقف مش ظريف وده مش هيحصل بس هعرف قصده كوويس فمتضاايقش من حاجةة أووكى ^_^
أحمد بخنقةة : مااشى يلا نركب بقى -_-

وهما فى العربيةة
أحمد : أخييرا وصلنا " وبص لهنا "
أحمد : هنا أنتى نمتى ولا أيه ؟!!! شكلك نمتى أنتى بتنامى بسرعةة أووى أكيد علشان مفيش حاجة مضايقاكى وأنا يطلع عينى بسببك أنتى والزفت يووسف بس أنا بضايق ليه لما أشوفك معاه هااا قوليلى ليه ! بس أنتى هتعرفى منين أعقـــــــــل :/
أحمد بصوت عاالى : يا هنـــــــــــااا قوومى
هنا بخضةة : فى أيه ايه الى حصـــل ؟!!
أحمد : فوومى علشان وصلنا خلاص البيت ^_^
هنا : يعنى مش عارف تصحينى بصووت واطى ياا سااتر -_-
أحمد : أناا أسف :)
هنا : تصبح على خير
أحمد : ييييييي برااحة هتقعى " ومسك ايديهاا "
هنا : حسه أنى داايخةة هموت وأناامـ -_-
أحمد : طب أستنى هوصلك للأوضة علشان شكلك دايخة فعلاا

ولما وصلهاا الأوضة

هنا : شكــراا يلا أشووفك بكرة تصبح على خير
أحمد : وأنت من أهله
هنا : أاه نسيت أقولك حاجة لو كنت لبست كرافت مووف كانت هتبقى أحلى
أحمد : هههههههههههـ ليه هى الحمرا مش حلوة !!
هنا : لاا هى حلوة بس مووف أحلى علشان تبقى نفس لون فستاانى :3
أحمد : ههههههههههههـ لا هو أنت شكلك هيستى خلااص خشى ناامى
هنا : بااااااااااااااى
أحمد : هبلةة :D

ولما احمد ساب هنا ودخل الأوضة بتاعته
أحمد وهو بيكلم نفسه : فوووووق أيه الى بتعمله ده هنا مجرد أخت بس :/
بس هى منى لسه مجتش :/

منى : شكراا يا محمد لما أصحى بكرة هتصل عليك :)
محمد : بقولك أيه بكرة يوومـ أجازة أيه رأيك نخرج ونتفسح
منى : تمـــامـ هرتب مع أحمد وأقوولك سلاامـ ^_^
محمد : بحبكـ
منى : شكراا
محمد : تصدقى قفلتينى -_-
منى : باااااااااى :D
محمد : بااى يا هبلةة

منى لسه بتفتح الباب

منى : أاااااااه أنت بتعمل أيه ورا الباااب
أحمد : مستنيكى أتأخرتى ليييه كده :/
منى : كنت مع خطيبى ^_^
أحمد : لا والله طب تعليلى هنا بقى " وجرى وراها بالشبشب "
منى : يا ماماااااااا أهدى ياا أحمد أنا لسه لابسه الفستان وكده هقع :O
أحمد : أمشى من قدامى وحساب محمد ده بعدين يلاا يا بت
منى : حاضر حااضر بس أبعد الشبشب ده أوول :/
أحمد : بقووووووولكـ أمشى من قداامى -_-
منى : طيب ماشى متعصب كده ليه يعنى ده أنا جايه قبل الفجر أمال لو جيت بعده :/
أحمد : لا أنتى ميسكتش عليكى !

وفضل يجرى وراها لما دخلت الأوضة وقفلت عليها الباب

فى الصباح الباكر :

أحمد : هنعد أنهاارده بقى مع بعض من زمان مقعدنااش مع بعض وأكلمناا
منى : أحمـ أيه رأيكوا تستغنوا عنى ساعتين كده أو أربعه :3
أحمد : ليييييييييه راايحةة فين :/
منى : خاارجةة مع خطيبى ^_^
أحمد : بردو تقولى خطيبى ياابت لمى نفسك :/
هبة : ما تسبها يا أحمد تخرج براحتك يا بت ولا يهمك ^_^
منى : حبيبةة قلبى يا مامااا أمواااااااه :*
منى : وكمان هنا مش هتعد قعد بقى أنت مع ماما
أحمد : هى معندهااش أجازة انهارده ولا أيه ؟!!
منى : لا عندها طبعاا بس يوسف عزمها على الغدا وقال فى أمر مهم الله أعلمـ ^_^
هبة : طب هى فين دلوقتى منزلتش ليه !!
منى : بتجهز نفسهاا بقالها سااعتين حسه أن هى راايحةة فرحهاا :3
أحمد بخنقة : أناا هطلع فى الحديقةة شوية أشم هواا وبعدين لما تنزل قوليلى علشان أوصلهآآ :/
منى : لا متتعبش نفسك يوسف هييجى يخدها ^^
أحمد : ........... " وطلع فى الحديقةة وكان نفسه يطلع يقفل الباب عليهاا علشان متعرفش تنزل " -_-
وكان سامع صوت هنا جوه مع مامته لما قفلت باب البيت وكان حااسس أن روحه بتطلع معاها بس مش فى أيده حاجةة يعملها :/

منى : أحمد فيـن يا ماما ؟!!
هبة : دخل أوضته يا حبيبتى ^_^
منى : مممممممـ بقولك أيه يا ماما أنا حاسه بحاجةة كده والله أعلم يعنى :/
هبة : حااسه بأيه ياا بت ؟ :/
منى : أن أحمد بيحب هنا :O
هبة : أنت بتكلمى بجدد !!!
منى : أاااه تصرفااته ونظرااته ليهاا غريبةة مش نظره أخ لأخته وكمان لما ظهر يوسف فى حياه هنا أتغير خالص وبقى بيحبس نفسه فى الأوضةة ولما تيجى سيرته بيضايق أووى :/
هبة : تصدقى يمكن يااارب يكوون حقيقى يا بنتى هنا بنت حلاال :)
منى : ياارب يكون حقيقـــى أنا هنزل بقى علشان محمد رن عليه خلااص باااى :*
هبة : ربناا معاكوا سلامـ ^_^

فى مطعمـ فآآخر :

هنا : أنت خوفتنى فى التليفون فى حاجة حصلت ولا أيه ؟؟
يوسف : هاا أنا كنت عايزة اقولكـ حاجةة بس تقدرى تستنى بس لما نااكل ونكلمـ ^_^
هنا : أااه أووكى

هبة : ممكـن أدخل يا أحمد
أحمد : أتفضلى يا ماما :/
هبة : أيه ده أنت قااعد فى ظلمةة كده ليه أستنى أفتح النوور :)
أحمد : لاا سيبيه أنا عايزه كده بس خير فى حاجة حصلت ؟!!
هبة : لا أنا كنت جاية أطمن عليك أنت كويس :(
أحمد : مش عـــآآرف أنا مخنوووق أووى يا ماماا :/
هبة " راحت قعدت جمبه وحضنته " : ليه بس ياابنى أيه الى حصل !!
أحمد : هو أنا ليه بيحصل معايا كده كل الى بحبهم بخسرهمـ أنا عملت أيه علشان يحصلى كده أنا حااسس أنى بمووت يا ماما بقيت خايف أتعرف على أى بنت الا بعد شوية تروح وأخسرهاا سااعدينى علشان خاطرى يا ماماا أنا خلاص مش قاادر أستحمل أكتر من كده :'(
هبة : أهدى يا روح قلب ماما وكل حاجةة هتتحل وكمان ده قدرهمـ أنك تخسرهم وأكيد خير ليك ما أنا خسرت بنتى بس عرفت أن ده خير لينا وليها قبلنا لو كانت عاشت فأكيد كانت هتتعذب بسبب مرضها وغادة لو كانت عاشت كانت هتعيش معووقةة ربنا عمل كده خير لينا والله يابنى وأكيد هو عينلك الأحسن بس أصبر وأنزل كل معايا يلاا :(
أحمد : لا يا ماما أنا عايزة قعد لوحدى شوويةة بس :/
هبة بحزن : ماشى يابنى مع السلامةة :(

هنا : وخلصت أكل أخيييرا قولى بقى فى أيه ^_^
يوسف : هههههههههههههـ مستعجلةة ليه كده :D
هنا : قلبى بيقولى الصراحة أنها مصيبةة فعلشان كده خاايفةة 3:)
يوسف : طيب هبدأ أقوولك :)
هنا : وأخيييرا كلى آذان صاغيةة ^_^
يوسف : أناا معجب بيكى يا هنا وعايز أتقدملكـ بس يااريت متقوليش حاجة دلوقتى خدى وقت وفكرى براحتك وأنا مستنى ردك ^_^




بقلم ندى مجدي

عن الكاتب

01

التعليقات


اتصل بنا

إذا أعجبك محتوى مدونتنا نتمنى البقاء على تواصل دائم ، فقط قم بإدخال بريدك الإلكتروني للإشتراك في بريد المدونة السريع ليصلك جديد المدونة أولاً بأول ، كما يمكنك إرسال رساله بالضغط على الزر المجاور ...

جميع الحقوق محفوظة

حاجات تهمك